Školní vzdělávací program

Školní vzdělávací program

 

Školní vzdělávací program

„Po cestě z kamínků“

 

Každý kamínek má v sobě při troše fantazie barvu nebe, vody, slunce, lásky, tradic a kultury, vzniku života, trávy i země. Je silný, plný energie, ale i pokoje a klidu. Je v naší dlani příjemný. Uklidňuje naše myšlenky, vyvolává snění i dobré pocity. Vyzařuje energii a vnitřní sílu.

 

Motto:

Po cestě z kamínků vydej se s námi,

pusť ruku tátovu a náruč mámy,

společně budeme poznávat svět,

připrav se, začneme za chvilku, hned.

 

 

Filozofií výchovného působení v naší mateřské škole je dát dětem možnost prožít aktivní a šťastné dětství. Chceme pro děti vytvářet co nejbarevnější mozaiku – skladbu vzájemně se ovlivňujících, prolínajících a propojených oblastí – kamínků. Do základní školy chceme předávat děti samostatné, zvídavé, schopné komunikovat s dospělými i s vrstevníky, děti se zdravým sebevědomím, ale také s úctou a pokorou vůči jiným.

Cílem naší práce je předávat a zprostředkovat dětem základní životní zkušenosti v přirozeném prostředí pomocí přímých zážitků a prožitků. Spolu s rodiči i všemi pracovníky chceme být pro naše děti dobrým týmem, který spolupracuje a podílí se na celém výchovně vzdělávacím procesu.

Školní vzdělávací program „Po cestě z kamínků“ je založen na metodách přímých zážitků, využívá přitom dětské zvídavosti a potřeby objevovat, vede děti k individuální práci. Pomocí na sebe navazujících tematických bloků získává dítě pomyslné kamínky, které napomáhají k rozvoji dítěte ve všech pěti rámcově vzdělávacích oblastech. Postupně se tak dítěti zobrazuje ucelená mozaika, která dítě výchovně vzdělává a připravuje pro život.
 

Naše dlouhodobé cíle vzdělávacího programu

  1. Doplňovat a podporovat rodinnou výchovu.
  2. Pomáhat rodině zajistit dítěti prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů.
  3. Přispívat k aktivnímu rozvoji a učení dítěte.
  4. Obohacovat denní program o nové prožitky.
  5. Vytvářet optimální podmínky pro vlastní rozvoj dítěte, maximálně podporovat jeho individuální možnosti.
  6. Usnadňovat dítěti jeho další životní i vzdělávací cestu.
  7. Rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a zdraví, jeho osobní spokojenost a pohodu, napomáhat mu v chápání okolního světa a motivovat je k dalšímu poznávání a učení.
  8. Učit dítě žít ve společnosti ostatních a přibližovat mu normy a hodnoty touto společností uznávané.
  9. Poskytovat a zajišťovat dítěti odbornou péči.
  10. Působit na dítě ve shodě se všemi rámcovými cíli a svým chováním, jednáním i postoji dítě pozitivně ovlivňovat.

 

Společné téma pro školní rok 2025/2026

„BAREVNÁ CESTA ZA POZNÁNÍM“

a. Integrované bloky:

  • Kamínek přátelství
  • Kamínek čarovný
  • Kamínek ledový
  • Kamínek duhový
  • Kamínek zvídavý

V každém integrovaném bloku jsou jednotlivé vzdělávací oblasti implementovány jako mozaika barevných kamínků.

b. Vzdělávací oblasti:

Dítě a jeho tělo - MODRÝ KAMÍNEK

Dítě a psychikaŽLUTÝ KAMÍNEK

Dítě a ten druhý - ČERVENÝ KAMÍNEK

Dítě a společnost - BÍLÝ KAMÍNEK

Dítě a svět - ZELENÝ KAMÍNEK

 

OBSAH TŘÍDNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMŮ

JEDNOTLIVÝCH TŘÍD PRO ŠKOLNÍ ROK 2025/2026

 

 TŘÍDA KOŤÁTEK

 „KROK ZA KROKEM S FUKEM A PUKEM“

„S kamarády hravě a vesele“ 

Třídní vzdělávací plán na školní rok 2025-26 pro třídu Koťátek vychází z námětu knihy Marie Slezákové „Fuk a Puk – dobrodružství dvou pavoučků“. Děti se dozvědí, že ve staré stodole žijí dva pavoučci. Spřátelí se a zažijí spolu mnoho dobrodružství. Jsou velmi vynalézaví a podnikají výlety, při kterých se seznámí s ostatními zvířátky z lesa, od rybníka, z louky i ze dvora. Někdy se ocitnou v ošemetné situaci, ale díky dobrým přátelům to vždy nakonec dobře dopadne. Pavoučci nás budou provázet celý rok a budou sledovat veškeré dění ve třídě. Na začátku dětem pomůžou s adaptací na nové prostředí mateřské školy a třídy. Stanou se dětem oporou a kamarády. Díky krásným pohádkám se děti seznámí i s dalšími kamarády-zvířátky a zažijí s nimi nové příběhy a dobrodružství. Formou prožitkového učení se děti seznámí s některými tradicemi a získají nové zkušenosti a poznatky.

Tento plán poskytuje strukturu pro celoroční práci s dětmi, která je flexibilní a umožňuje přizpůsobit aktivity aktuálnímu zájmu dětí a počasí. Těšíme se na hry a zážitky, které nás s pavoučky Fukem a Pukem čekají!

 

TŘÍDA MOTÝLKŮ

KRÁLOVSTVÍ POHÁDEK A FANTAZIE

Bylo, nebylo... do třídy Motýlků se po prázdninách vrátily děti. A taky králíci! Ale nebyli to obyčejní králíci. Byli to králíci z klobouku! Bob a Bobek. Velmi rádi cestují a jsou hodně zvědaví, a tak se rozhodli, že se u nás tento rok zabydlí a zjistí, jak to v takové školce chodí. Děti je nejdříve musí naučit naše pravidla, aby věděli, co vše je potřeba respektovat, aby nám tu spolu bylo dobře. Na oplátku nám králíci představí svou biografickou knihu, kde vypráví o svých zážitcích. Jsou to príma parťáci a jsou pro každou legraci, takže rádi navštíví každého nového kamaráda doma a něco spolu podniknou. A byla by škoda, kdybychom společně všechny zážitky nezaznamenali do deníku. No a jak to tak vypadá, hodně se to letos bude točit okolo knih, pohádek a příběhů, které nás zavedou do světa fantazie. Nejdříve budeme zvědaví, jaké pohádky a knížky mají děti nejraději. S těmi si budeme první měsíce hrát. Plynule navážeme na klasické pohádky a začneme se ladit na vánoční atmosféru. Užijeme si s čertíky rošťácký týden. Ukážeme králíkům, jak se u nás slaví Vánoce a převyprávíme jim tradiční vánoční příběhy. V novém roce nás navštíví Tři králové a budeme pokračovat s moderními pohádkami. Užijeme si masopust a školkový karneval, kde se to bude hemžit pohádkovými postavičkami... To se bude Bob a Bobek cítit pěkně mezi svými. A když bude tak hezky naladěný, vezme nás do světa večerníčkových pohádek. Všechno to zakončíme tvorbou vlastních knihy, kdy nám inspirací budou obrázkové bilderbuchy a leporela. Rok plný pohádek se samozřejmě neobejde bez hraní pohádky, a tak si s dětmi připravíme pohádkové představení :-)

 

TŘÍDA ŠTĚŇÁTEK

„KOUZELNÁ TŘÍDA

Tento školní rok se v ,,kouzelné třídě“ předškoláků zaměříme na svět fantazie, pohádek a kouzel. Hlavním motivačním prvkem je víla Jasmína, která bude děti provázet po celý školní rok. Bude jim pomáhat s učením vztahy i sebepoznáním.

Děti budou procházet během roku symbolickým ,,kouzelným výcvikem,“ – budou plnit úkoly a sbírat ,,hvězdy“. Víla Jasmína jim každý měsíc nabídne nové kouzelné téma.

 

TŘÍDA BERUŠEK

DVĚ ZVĚDAVÉ OPICE CHTĚJÍ POZNAT TRADICE

V letošním školním roce mezi nás zavítají dvě opičky Žofinka a Žofík. Jsou úplně z jiného světa a vůbec nevědí, jak se sem dostali, kde to jsou, jak se tady mají chovat a jak to u nás všechno chodí. Mají velké štěstí, že my všechno víme a známe, a že je tedy všechno naučíme. Seznámíme je s našimi kamarády a naučíme je pravidla společného soužití, abychom do školky všichni chodili rádi. Provedeme je společně celým rokem. Ukážeme jim, jaké tady u nás máme tradice, co rádi děláme a na co si rádi hrajeme. A nebude to žádné lenošení! Hned na podzim nás budou čekat práce na polích a v sadech. Snad to všechno do Svatého Martina stihneme, abychom si pak mohli užívat legrácky s čertíky a krásný adventní čas. Těšíme se také na veselý masopust plný písniček. A hned potom přivítáme jaro a s ním i spoustu dalších

krásných tradic. Nechte se překvapit. To bude Žofinka se Žofíkem koukat, jak ten rok uteče jako voda. Nakonec se s opičkami budeme muset rozloučit, protože jsme všichni předškoláci a po prázdninách už půjdeme do školy. Ale teď je zatím všechno před námi a my se těšíme na spoustu nových dobrodružství, zážitků a objevů.

Všechny integrované bloky jsou rozpracované v Třídních vzdělávacích programech jednotlivých tříd.

Aktualizováno 21. 9. 2025

tisk Tisknout   ↑ Nahoru