Školní vzdělávací program

Školní vzdělávací program

 

 

Mateřská škola Zahradnického I 2864, Havlíčkův Brod

Školní vzdělávací program
pro předškolní vzdělávání

Motivační název:

PAPRSKY POZNÁNÍ

Krédo: „Slunečními paprsky – vzděláváním, rozdmýcháváme jiskru v dětských očích, aby zářily jako Slunce“
Motto: „Učit lze slovy, vychovávat příkladem“ J. A. Komenský

 

CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU

VIZE

Vše, co se děje v mateřské škole, musí být prospěšné dětem.

Naše mateřská škola navazuje na přirozenou výchovu v rodině a doplňuje ji o dovednosti, které vedou k podpoře zdraví, bezpečí a osobní pohody. Výsledkem tohoto působení jsou šťastné a spokojené děti, které mateřskou školu navštěvují rády. Každý sluneční paprsek, který k nám do mateřské školy proniká, vnáší respekt, lásku, empatii. V předškolním období dítěte je klíčová volná hra, děti se nejvíce učí tím, co skutečně prožijí, pocítí, co si mohou samy vyzkoušet a osahat. Proto chceme mít školu hrou, stavět na dětském prožitku a podporovat všestranný rozvoj dětí s respektem k jedinečnosti každého dítěte.

CÍLE MATEŘSKÉ ŠKOLY

Při plánování a vytváření ŠVP PV vycházíme z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a sledujeme naplňování rámcových cílů (rozvojového, hodnotového a postojového) a získávání klíčových kompetencí na úrovni, která je pro děti dosažitelná.

Chceme dětem poskytnout harmonický rozvoj v přátelském a podnětném prostředí, připravit je nejen na další vzdělávání, ale celkově na další etapy života a položit základy pro jejich budoucí spokojený život.

  • Rozvíjet aktivní přístup k učení, schopnost objevovat.
  • Podporovat komunikační schopnosti a jazykové dovednosti.
  • Rozvíjet schopnost poznávat svou osobu, uvědomovat si a nést zodpovědnost za své jednání, schopnost spolupracovat a tolerovat druhé.
  • Upevňovat základy morálních hodnot v životě jako je zodpovědnost, úcta k životu svému ale i k životu druhých a k životnímu prostředí, rovnost všech lidí bez rozdílu rasy, národnosti a náboženství.
  • Předcházet rizikovému chování a koordinovat nežádoucí projevy chování.
  • Aktivně spolupracovat s rodiči, zapojovat je do dění v MŠ, snažit se je maximálně informovat.
  • Zaměřit se na vzdělávání dětí v oblasti předmatematické, předčtenářské, finanční a digitální a polytechnické výchovy.
  • Vést děti ke zdravému životnímu stylu.
  • Udržovat lidové zvyky a tradice.
  • Dbát na vyváženost a provázanost spontánních a řízených činností.
  • Sledovat rozvoj a osobní vzdělávací pokroky u jednotlivých dětí, využívat zpětnou vazbu.

Oblasti předškolního vzdělávání dle RVP PV:

  • Dítě a jeho tělo
  • Dítě a jeho psychika
  • Dítě a ten druhy
  • Dítě a společnost
  • Dítě a svět

METODY, FORMY A PROSTŘEDKY VZDĚLÁVÁNÍ

Metody

  • Hra
    • prostředky: pohybová hra, námětová hra, didaktická hra, stolní hra, spontánní hra;
  • Prožitkové učení
    • prostředky: praktické a sezónní činnosti, pozorování a experimentování, pokusy, práce s materiálem, hra na rytmické a hudební nástroje a zpěv, společné vycházky, improvizace k danému tématu;
  • Situační učení
    • prostředky: spontánní a námětová hra, prožitkové učení, pozorování a experimentování, učení nápodobou, projektové dny a týdny, společné vycházky, vyprávění zážitků, popis obrázků/ situace, řešení problémů;
  • Kognitivní učení
    • prostředky: pozorování a vnímání, porovnávání, třídění, řešení problémů (labyrinty, hlavolamy, řešení hádanek), konstruování podle vlastní fantazie a představivosti, využití digitálních pomůcek;
  • Činnostní učení
    • prostředky: manipulace s předměty, experimentování a objevování, spontánní a námětová hra, pohybové aktivity, aktivity se zapojením všech smyslů, práce s různým materiálem a technikami, hry na rytmické a hudební nástroje, hudební činnosti, řešení problémů, prožitkové učení, samostatná práce, ale i spolupráce a komunikace;
  • Smyslové učení
    • prostředky: školní knihovna, pozorování rozdílů a podobností, hudební činnosti (poslech hudby, slova, zvuků), manipulační činnosti (textura, teplota, tvar, velikost, váha), poznávání chutí potravin a vůní/pachů, pohybové aktivity, prozkoumávání prostředí;
  • Prosociální učení
    • prostředky: vzor dospělého (učitel pomáhá, pozdraví, poděkuje, je empatický …), osobní zkušenost a prožitek (situace, ve kterých dítě pomáhá, spolupracuje apod.), reflexe a rozhovory o tom, co se stalo, pojmenovávání emocí, využívání příběhů a pohádek (s důrazem na hodnotu pomoci, přátelství a spravedlnosti) a následná diskuse, námětové a kooperativní hra, společné vytváření a dodržování pravidel, pochvala a ocenění, vytváření bezpečného a podporujícího prostředí;
  • Dramatické učení
    • prostředky: dramatické hry a improvizace, námětové a spontánní hry;
  • Výukové metody s využitím informačních a komunikačních technologií
    • prostředky: hardware (tablety, interaktivní tabule, robotické hračky…), vzdělávací aplikace a hry, online encyklopedie, online zdroje a konektivita.

Formy

  • individuální x skupinové x frontální,
  • spontánní x řízené,
  • motivace učitelem: přímo x nepřímo.

Aktualizováno 22. 9. 2025

tisk Tisknout   ↑ Nahoru